بررسی کتاب «دیگردوستیِ موثر»/ خیرخواهی کاربردی در قالب عقلانی
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
شناسه : 18113
1
آوای تبریز-سلسله نشست‌های علمی- فرهنگی «عصر معنا» با محوریت نقد و بررسی کتاب «دیگردوستیِ موثر»، اثر «پیتر سینگر» با حضور فعالان فرهنگی و جمعی از دوستداران کتاب، به‌همت کافه کتاب شمع سوزان برگزار شد.
منبع : روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز
پ
پ

به گزارش آوای تبریز، جلال شمع‌سوزان؛ مدیر مجموعه کافه‌ شمع‌سوزان، ضمن تشریح وظایف و فعالیت‌های موسسه تبریزشناسی، به اهمیت کتاب و اندیشه‌ورزی پرداخت.

وی با اشاره به تاریخچه انسان‌دوستی و همیاری نوع بشر، گفت: خیرخواهی در صورتی عمیق‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود که از قالب عاطفی جدا شده و در قالب عقلانی قرار گیرد.

 

مقابله با فقر سیستمی

روح‌الله رشیدی به‌بررسی فلسفه کارهای خیریه پرداخت و گفت: امور خیریه از قدیم‌الایام در فرهنگ ایرانی وجود داشته و دارد، اما متاسفانه بسیاری از ما هنوز با ادبیات خیریه آشنایی کافی نداشته و تجربه‌ای در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: خیریه در جامعه ایران، با رویکرد فقر مطرح می‌شود، در صورتی که در تحلیل مسائل اجتماعی ابعاد مختلفی دارد، به‌همین دلیل رویکردهای تلفیقی مطرح و ارائه شده است.

رشیدی با اشاره به خلاءهای موجود در ساختار اجتماعی در حوزه امور خیریه به تشریح رویکردهای اجتماعی در این زمینه پرداخت و افزود: رویکردهای فردگرا، فقر را ناشی از سبک زندگی فرد و شیوه‌ی زندگی خانوادگی می‌دانند، که این رویکرد به جامعه‌ی ایرانی نزدیکتر است. با این حال باید گفت، فقر جامعه امروز فقر سیستمی است.

وی اظهار کرد: هرچه تعداد خیریه‌ها افزایش می‌یابد، مسئولیت دولت کمرنگ‌تر می‌شود و نه‌تنها تاثیری در کاهش فقر نخواهد داشت، بلکه درگیر مشکلاتی از قبیل پولشویی و .. می‌شود. در این شرایط وجود خیریه‌ها چه در ایران و چه در جهان قطعا کارساز نخواهد بود و کمکی به کاهش فقر نخواهد کرد و تنها زمانی خیریه وضعیت را بهبود می‌بخشد که جامعه گرفتار فقری ناچیز باشد.

رشیدی ادامه داد: رویکرد خیریه در جامعه‌ی مدرن امروزی، معنای جدیدی پیدا کرده و به‌عنوان ابزاری در دست افراد نادرست قرار گرفته و از فلسفه و مفهوم انسان‌دوستی و خیرخواهی دور شده است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و توانمندسازی مردم گفت: آموزش در شرایط فقر سیستمی، نه‌تنها محرکی برای رهایی از فقر نخواهد بود، بلکه خود، آموزش نابرابر مصداقی برای گسترش فقر است.

روش‌های متفاوت جوامع برای فقرزدایی

سعید جلالی؛ ناشر با تاکید بر همزادی بشر با بخشش گفت: بخشش طی تاریخ تکامل بشر، معنای متفاوتی پیدا کرده و جهش جمعیتی قرن بیستم، رویکرد بشر را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه نوع برخورد با فقر در جوامع مختلف یکسان نیست، افزود: آرمان‌های هر جامعه متفاوت است و طبیعتاً دلایل و روش‌های مقابله با فقر و فقرزدایی نیز مشابه نخواهد بود.

جلالی در ادامه افزود: ما نیازمند بومی‌سازی عقاید، افکار و روش‌های توسعه خیریه و مقابله با فقر هستیم.

Print Friendly, PDF & Email

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.