آنچه تاکنون برای ما لوکس بود برای دیگران هم لوکس شد/ قیمت جهانی کاکائو افزایش پیدا کرد
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
شناسه : 18092
1
آوای تبریز-با افزایش قیمت کالا در ایران و افزایش تورم سفره های مردم بخصوص قشر کم در آمد کوچک تر شده است و بعضی از کالا از جمله کاکائو، کالای لوکس خوانده می شود اما چند روزی است که در دنیا قیمت این محصول افزایش جهانی پیدا کرده است، یعنی آنچه تاکنون برای ما لوکس بود برای دیگران هم لوکس شده است. بدین منظور خبرنگار یازاکو به دنبال تحلیل عواقب این گرانی اقدام نموده است.
نویسنده : پریسا رضاپور منبع : یازاکو
پ
پ

به گزارش آوای تبریز، سایت‌های خبری جهانی به‌تازگی از افزایش قیمت جهانی کاکائو خبر داده‌اند. این افزایش قیمت که برخی از خبرگزاری های رسمی دنیا آن را افزایش قیمت بی‌سابقه خوانده اند عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بیش از پیش تنگ خواهد کرد.

افزایش قیمت جهانی کاکائو بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته مدت‌هاست شکلات در کشور کالای لوکس تلقی می‌شود، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این بازار کوچک‌تر از پیش شود.

سایت خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است کمبود دانه‌های کاکائو- ماده اولیه شکلات- باعث شده است قیمت آتی کاکائو در نیویورک تنها در سال جاری بیش از دو برابر شود. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۲۰۱۸، هیات بازاریابی کاکائو غنا تخمین می‌زند ۵۹۰ هزار هکتار (۱٫۴۵ میلیون هکتار) از مزارع به شاخه‌های متورم آلوده شده‌اند، ویروسی که در نهایت درختان را از بین می‌برد.

پایگاه خبری cnbc هم با انتشار خبری اعلام کرد جهان با کسری در عرضه کاکائو مواجه شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است. چنان‌که در این گزارش آمده است، کشاورزان در غرب آفریقا با آب‌وهوای بد، بیماری و درختان از کار افتاده مبارزه می‌کنند.

افزایش ۱۲۵ درصدی قیمت کاکائو

مدیر اجرایی انجمن صنایع غذایی بهداشتی و دارویی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار یازاکو در خصوص افزایش قیمت کاکائو بیان کرد: قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۴، ۱۲۵ درصد افزایش یافته است.

المیرا بهراملوئیان گفت: قیمت‌های بالای کاکائو به دلیل کمبود عرضه ساحل عاج و غنا است. این دو کشور دو بازیگر اصلی در تولید دانه کاکائو هستند.

وی با مهم دانستن صنعت شیرینی و شکلات در کشور و استان تشریح کرد: این صنعت یکی از صنایع مهم کشور محسوب می شود و نقش مهمی در ارز آوری به کشور دارد.

صنعت شکلات صد و چهل و یکمین صنعت پر فروش دنیا

وی با اشاره به اینکه صنعت شکلات صد و چهل و یکمین صنعت پر فروش دنیا است گفت: چندین سال است به دلیل تحریم ها دسترسی به مواد اولیه کاکائو برای تولید کنندگان ایرانی سخت شده است به همین منظور از محصولات جایگزین استفاده می شود.

وی گفت: شکلات یک کالای لوکس حساب میشود و سرانه ی مصرفی این محصول در کشور ما نسبت به کشور هایی اروپایی کم تر است.

افزایش قیمت کاکائو در بورس

پرویز بیوک مدیر عامل شرکت شونیز در گفت و گو با خبرنگار یازاکو از افزایش قیمت خرید از بورس خبر داد و گفت: قیمت کاکائو در بورس جهانی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ناچارند خودشان را با نرخ‌های جدید تطبیق دهند.

وی گفت : آخرین قیمت خرید از بورس ۱۱۶۴۵ دلار بعلاوه ۱۱۰۰ دلار پریمیوم ، ۴۰۰دلار هزینه تحصیل بچه های کشاورزان، ۱۵۰ دلار حمل تا دبی،  ۵۰ دلار بیمه و همچنین حمل از دبی به ایران، هزینه ی حمل از بندرعباس تا گمرک تبریز، حقوق گمرکی و حمل به کارخانه  حاصل جمع این اعداد قیمت تمام شده ی دانه ی خام کاکائو است.

وی افزود: بعد از پوست گیری و بو دادن دانه ی کاکائو ۲۳ درصد از وزن دانه کاهش پیدا میکند برای مثال از ۱۰۰ کیلو دانه خام، ۷۷ کیلو برای استفاده باقی می ماند.

مدیر عامل شرکت شونیز گفت:  ۴۰ درصدی تولید کاکائو نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات، بیان کرد: قیمت تمام‌شده کالاها بالا رفته و از طرفی قیمت کاکائو نیز افزایش جهانی داشته است. طبیعتاً این موضوع اثر قابل توجهی بر قیمت نهایی شکلات می‌گذارد و از طرفی با توجه به کاهش نقدینگی مردم و لوکس بودن این کالاها، بازار ما کوچک‌تر خواهد شد. قدرت خرید مردم در گذشته کم بود و با تغییرات فعلی کمتر هم خواهد شد.

۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تقریبا۱۰۰ درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی بوده و سالانه ۲۱۵هزار تن صادرات به ۷۹ کشور خارجی انجام می گیرد.

مالک رحمتی بیان کرد: نشان تجاری باید به گونه‌ای باشد که مردم در داخل و خارج کشور آن را بشناسند، اگر محصولی با نشان تجاری در دنیا شناخته شده و مردم به آن اعتماد کنند یعنی تولید پایدار است.

وی ادامه داد: محصول دارای نشان تجاری اگر بازارسازی نشود، ناقص بوده و احتمال دارد در مسیر صعودی تولید زمین بخورد.

وی با بیان این‌که تولید باکیفیت، ساختن نشان تجاری مؤثر و قابل اعتماد برای دنیا و بازارسازی سه اصل مهم در صنعت شیرینی و شکلات است، گفت: کار نمایشگاه‌ها نیز بازارسازی است و طراحی یک نمایشگاه خوب بین المللی موجب می‌شود تا بتوانیم محصول خود را به دنیا عرضه کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.