به گزارش آوای تبریز، احمد حمزهزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان آذربایجانشرقی از ورود 4 میلیون و 256 هزار مسافر به استان از زمان آغاز طرح نوروزی خبر داد و داشت: در این مدت، یک میلیون و 322 هزار نفر از جاذبههای گردشگری و 208 هزار نفر از موزههای استان بازدید کردهاند.وی گفت: روستای تاریخی کندوان، کلیسای سنتاستپانوس، موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه مشروطه و مسجد کبود به ترتیب پربازدیدترین جاذبههای گردشگری استان در ایام نوروز هستند. حمزهزاده آمار ورود خودرو به استان در این مدت را یک میلیون و 150 هزار دستگاه اعلام کرد و یادآور شد: آمار تصادفات جادهای در این مدت، یکهزار و 107 مورد و تعداد فوتیها، 17 نفر بوده است که به ترتیب 16 و 19 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی همچنین آمار اقامت رسمی در استان را 157 هزار و 195 نفر با 4 درصد کاهش نسبت به سال قبل عنوان کرد و بیان داشت: آمار تردد از پایانههای مرزی استان نیز 12 درصد کاهش داشته است. مدیران دستگاههای عضو ستاد اجرایی خدمات سفر هم در این جلسه گزارشی از اقدامات خود را ارائه کردند.
تفاوت گردشگر و مسافرگزارش فارس حاکی است، سازمان جهانی جهانگردی در سادهترین تعریف، گردشگر یا «توریست» را کسی میداند که به محلی غیر از شهر محل سکونت خود و با هدفی به غیر از کار و کسب درآمد سفر کند، دستکم یک شب در آن اقامت داشته باشد و هدف از این ماندگاری «کسب درآمد» نباشد و انگیزه هم سفر بیشتر گذراندن اوقات فراغت باشد.بیشتر کشورها به «توریستها» نگاه تجاری دارند و آنها را منبع کسب درآمد میدانند.اما «مسافر» (Traveler) در تعریف سادهتری شخصی است که بین دو یا چند مکان و بیشتر به انگیزه ماجراجویی و کسب تجربه سفر میکند و تفاوت آن با توریست بیشتر در نوع مدیریت و برنامهریزی سفر است. مسافر به خاطر نوع برنامهریزی بلند مدتی که گاه دارد به کسب درآمد در جریان سفر نیز روی میآورد.کاشفان و ماجراجویان قدیمی که امروزه سفرنامههایی از خود به جای گذاشتهاند، بیشتر در این دسته قرار داده شدهاند.وبسایت راهبردهای گردشگری (Stratourism) نیز در بیان سادهتری درباره تفاوت توریست و مسافر نوشته است: «توریست مقصد را با یک برنامهریزی از قبل تعریف شده انتخاب میکند، به طوری که هدف از آن ارائه اطلاعات کافی و علمی به همراه بهترین تجربه در تمام فعالیتهای اصلی گردشگری به مخاطب خواهد بود اما در مورد مسافر برنامهای از قبل تعریف شدهای وجود نداشته و همه چیز میتواند اتفاقی و بدون برنامهریزی باشد، به همین خاطر یک مسافر میتواند یک تجربه بد را به همراه داشته باشد و یا اینکه تجربهای را کسب کند که در هیچ برنامه تور از قبل تعریف شدهای وجود نداشته باشد.
مسافر (traveller ) از نگاه شاخصهای توسعه پایدار خصوصیاتی دارد که سازمان جهانی جهانگردی آن را اینگونه تعریف کرده است: یک مسافر فردی است که مواد غذایی را هدر نمیدهد. اگر خلاقیت یا نوآوری در حین سفر دید درباره آن تبلیغ میکند. با افراد بومی ارتباط مناسبی برقرار میکند. از جایی خرید میکند که محصولات آن به محیط زیست آسیب نزند. به جای کاغذ از نسخههای دیجیتال استفاده میکند. کدهای اخلاقی گردشگری را تبلیغ میکند و رواج میدهد.»
ثبت دیدگاه