نخستین شهرک تخصصی آسانسور و پله‌برقی در تبریز ایجاد می‌شود
۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
شناسه : 21477
4
عضو هیئت رئیسه خانه صمت استان آذربایجان‌شرقی رئیس انجمن آسانسور و پله برقی استان و عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی ، از مشکلات و مسائل پیرامون صنعت استان گفت و به تشریح نقش و اهمیت انجمن آسانسور و پله برقی پرداخت.
نویسنده : امین طبقچی منبع : یازاکو
پ
پ

به گزارش آوای تبریز، احد صابری، رئیس انجمن آسانسور و پله برقی استان و عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی در گفتگوی اختصاصی با یازاکو، از مشکلات و مسائل پیرامون صنعت استان گفت و به تشریح نقش و اهمیت انجمن آسانسور و پله برقی پرداخت. مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

– نقش بنگاه اقتصادی شما در اقتصاد استان چیست؟

شرکت ما از سال ۷۸ شروع به فعالیت کرده است و در زمینه آسانسور و پله برقی پروژه‌های ملی و شخصی را عهده‌دار شده است.

شرکت، مجوزهای تولید و استانداردهای مورد نیاز را اخذ کرده و جزو معدود شرکت‌هایی در ایران است که پروانه لازم (H سه ستاره) برای فعالیت در ساختمان‌های مرتفع را کسب کرده است. چون تولیدات‌ شرکت در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی است، از استاندارد CH نیز برای صادرات برخوردار است. عمده صادرات شرکت هم به کشورهای گرجستان، عراق و آذربایجان انجام می‌شود.

– چند نفر در مجموعه شما مشغول به کار هستند؟

در مجموع ۶۷ نفر پرسنل، که به‌صورت مستقیم در کارخانه، دفتر و پروژه‌ها در حال فعالیت‌اند و حدود ۸۰ نفر هم بصورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

– مشکلات شما در حوزه صادرات چیست؟

مهم‌ترین مشکل، عدم حمایت‌ از کسب‌وکارها است. مشکلات ارزی باعث کاهش رقابت و صادرات شده است. رقبای این مجموعه، بیشتر در ترکیه فعال هستند، و در رقابت با آن‌ها مشکلات عدیده‌ای وجود دارند. وقتی پول حاصل از فروش به کشور بازمی‌گردد، دولت رفع تعهد ارزی می‌خواهد و مشکل این‌جاست که ۳۰ درصد اختلاف قیمتی بین دلار بازار و رفع تعهد ارزی وجود دارد. در صورتی که رقابت در دنیا زیر ۲۰ درصد برای فروش است. این باعث ایجاد ۳۰ درصد اختلاف رقابتی می‌شود. این موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌های تجاری می‌شود.

دومین مشکل، تعدادی از تولیدکننده‌های کشور خودمان است. بحث کیفیت محصولات ایرانی و برند made in Iran است که بعضی از تولیدکننده‌ها باعث می‌شوند ارزش کیفی محصولات ایرانی پایین باشد و برند کشور، صدمه بخورد. حتی تصور کنید وقتی به عنوان مثال یک محصول لبنی کیفیت پایینی دارد، بر دیگر محصولات کشور نیز تاثیر منفی می‌گذارد. پس باید در وهله اول آبرو و اعتبار ایران مد نظر باشد و بعد خود مجموعه‌ها.

– تاثیر تحریم‌ها در حوزه فعالیت خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زمانی بود که ایران پر بود از محصولات ایتالیایی و آلمانی و حتی بعضی محصولات آمریکایی، که سبب می‌شد رقابت در بازار شکل بگیرد. الان به دلیل حمایت از محصولات داخلی، از ورود کالاهای خارجی جلوگیری کرده‌اند و همچنین تحریم‌های داخلی باعث کاهش کیفیت و از بین رفتن بازار رقابتی شده است. امروزه، تقلب به قدری بالاست که خیلی‌ها خواهان جنس اصل چینی هستند. تحریم‌ها باعث شده‌اند که از محصولات پرسرعت و پرترافیک آلمانی و اسپانیایی محروم شویم و به محصولات بی‌کیفیت بسنده کنیم که مشخصا تبعات این محصولات را در ساختمان‌های‌مان شاهد هستیم و در صورت حل نشدن موضوع در آینده بیشتر هم خواهیم دید و لمس خواهیم کرد.

-مشکلات عمده کسب‌وکار استان چیست و راه‌حل‌های آن‌ها از منظر شما چیست؟

مشکلات بانکی بزرگترین مشکل است. ۱۸ ماه است که بانک‌ها به تولیدکننده‌ها تسهیلات نمی‌دهند. نمی‌دانم مقصر بانک‌ها هستند یا بانک مرکزی یا دولت. ولی این قضیه باعث شده است که امروز تولیدکننده‌های با مشکل مواجه باشند.

منطقه ما از لحاظ جغرافیایی منحصر به فرد است و می‌تواند قطب اقتصاد کشور باشد. چون شما استانی سراغ ندارید که با ۶ -۷ کشور مصرف‌کننده همسایه باشد. ما قدر این نعمت را نمی‌دانیم.

میانگین عمر دستگاه‌های تولیدی در کشور، حداقل ۲۵-۳۰ سال است. این باعث می‌شود که مصرف‌ برق‌شان بالا باشد، هزینه‌های تولید بیشتر شود و تعداد تولید کم باشد و رقابت با شرکت‌های خارجی که دستگاه‌های به‌روز، با کیفیت و با سرعت بالا و استهلاک پایین دارند، سخت باشد. این صدمه به اقتصاد استان وارد است.

– به نظر شما، حضور آقای پزشکیان، و حسن‌زاده در راس قوه مجریه و اتاق بازرگانی ایران، چه سودی به حال اقتصاد استان خواهد داشت؟ و ما به چه صورت می‌توانیم با استفاده از فرصت به‌دست آمده، در جهت اعتلای اقتصاد استان گام برداریم؟

قطعا با توجه به آگاهی‌های این بزرگواران از دغدغه‌های استان، بسیار مفید خواهند بود. مخصوصا آقای پزشکیان، چه زمانی که رئیس دانشکده علوم پزشکی بودند، چه زمانی که در دوره آقای خاتمی، وزیر بهداشت بودند و چه زمانی‌که نماینده بودند، شاهد تلاش‌هایشان بوده‌ایم و از تسلط ایشان نسبت به مسائل استان، مطمئن هستیم. آقای حسن‌زاده هم با استفاده از مراوداتی که با کشورهای دنیا دارند می‌توانند ظرفیت‌ها و تولیدات استان را به کشورهای دیگر بشناسانند. همچنین در حوزه گردشگری نیز می‌توانند ظرفیت‌های استان را برجسته کنند. و حتی حضور نمایندگانی از دیگر کشورها از جمله روسیه، نوید آینده‌ای بهتر را برای استان می‌دهد.

– شما به عنوان عضو هیئت رئیسه خانه صنعت استان، و عضو انجمن آسانسور و پله برقی، بفرمایید که آیا خانه صنعت و انجمن شما به وظایف خود عمل می‌کنند؟ مشکلات و مسائلی که با آن‌ها روبرو هستید چه مواردی‌ هستند؟

اول از همه این را بگویم که قرار است اولین شهرک تخصصی آسانسور و پله برقی، با همت انجمن در استان و البته جهان، تأسیس شود و نمایشگاه دائمی در آن برقرار باشد. تولیدکننده‌ها حضور یابند و همچنین آزمایشگاه‌های علمی دایر شود. حتی اقامت‌گاه‌هایی برای حضور فعالان داخلی و خارجی هم تعبیه شود. این حرکت بسیار هدفمند و مفید خواهد بود و سبب خواهد شد این کار در دیگر استان‌ها هم اجرا شود.

خانه صنعت هم در ستاد تسهیل رفع موانع، مشکلات تولیدکنندگان را پیگیری و رفع می‌کنند و طی جلساتی که برگزار می‌شود این مشکلات مطرح و پیگیری می‌شوند. من به خاطر این حرکت از خانه صنعت متشکر هستم.

نکته آخر این‌که پیشنهاد می‌کنم کنسولگری‌های کشور، یک تیم رایزن اقتصادی ایجاد کنند و تمامی کشورهایی که نیازمند محصول هستند را شناسایی کنند و حتی بهتر است این رایزن‌ها از اتاق‌های بازرگانی و صاحبان مشاغل تعیین شوند و پرچم‌داری اقتصاد کشور را برعهده بگیرند و حتی کنسولگری‌ها می‌توانند غرفه و نمایندگی‌‌هایی در نمایشگاه‌ها برای ایجاد ارتباط ایجاد کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.