فالگیری همراه با زرق و برق های اینستاگرامی
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
شناسه : 15579
5
آوای تبریز-از تصاویر و عکس‌هایی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود مشخص است که رمال‌ها و دعانویس‌ها محل کسب و کار خویش را به تدریج از کوچه و خیابان به فضای مجازی منتقل کرده اند هم تا مشتریان بیشتری جذب کنند و هم از قافله به روز شدن عقب نمانند. اکنون تعداد کانال‌ها و صفحه‌های اینستاگرامی مختص به امور فال گیری به شدت در حال افزایش است و حتی برخی اینفلوئنسرها یا همان افراد تأثیرگذار فضای مجازی گاه تبلیغات چنان صفحاتی را نیز انجام می دهند.
نویسنده : پریسا رضاپور
پ
پ

به گزارش آوای تبریز، فالگیری و رمالی و دعانویسی مسأله¬ای است اجتماعی که از گذشته های دور در بین مردم رواج داشته است، اما با رواج فضای مجازی این کار نمود بیشتری پیدا کرده و شکلی نو به خود گرفته است.

پرسشی مهم که باعث شده است نگارنده را به تامل وا دارد ین است که در عصرارتباطات و با پیشرفت علم، چه چیزی باعث گرایش مردم به این خرافات می شود؟ بدین منظو خبرنگار یازاکو با چند تن از این افراد گفتگویی انجام داده است.

یک کاربر در فضای مجازی در این باره نوشته: «برای درمان مشکلی، محض کنجکاوی به یکی از این رمال‌ها پیام دادم. گفت این دعا دو قسمت دارد، یک قسمت را باید در خانه نگه‌داری و یک قسمت را هم باید در آب گذاشته و آب را جلوی در ساختمان بپاشید. این دعا به دور خانه حصاری می‌کشد که بلا و کرونا را از شما دور می‌کند! قیمتش هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.» خلاصه و سریع درباره دعا توضیح می‌دهد و شماره کارتش را می‌خواند: «پول را که واریز کردی دعا را هم تحویل می‌دهم.»

او در ادامه گفته «یکی از این رمال‌ها جادوی چندکاره! دارد و می‌گوید برای انواع معاملات اقتصادی، بورسی، افزایش ثروت و فروش اجناس و کالا طلسم جامعی دارد! این طلسم جامع را هم به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد.» در این میان برخی از آنها مدعی‌اند مشتریان زیادی دارند و حتی فرصت می‌کنند درخواست‌ها را به موقع جواب دهند! مشتریانشان هم از شهرهای مختلف هستند، برخی از آنها حتی مشتری را هم نمی‌بینند و فقط از راه دور طلسمشان را می‌فروشند.

معصومه دیگر مخاطب خبرنگار، در خصوص فالگیری و علت گرایش خود به فالگیری ، گفت: به خاطر گره های بسیاری که در زندگی ام افتاده بود و قادر به حل آن ها نبودم و تقریباً از همه جا نا امید شده بودم، یکی از آشنایان پیجی را معرفی کرد و اطمینان داد در ازای مبلغی، مشکلم را حل می کند.

این مالباخته گفت: من هم از سر درماندگی اعتماد کردم و مبلغی واریز کردم و آن دعانویس چند سوال و اطلاعاتی از من خواست و به من قول داد با دعاهایی که انجام می دهد، طی چند روز مشکلم را حل کند.

وی افزود: با گذشت بیش از چند روز نتیجه ای نگرفتم که هیچ، پولی هم که داده بودم از دستم رفت و پیج دعانویس هم در مدت کمی از دسترس خارج شد و من ماندم و حسرت و افسوس به دلیل اعتماد بیجایی که کرده بودم.

نسیم صمد زاده ، دکتری رواشناسی در خصوص افزایش گرایش مردم به فالگیری در جامعه ی امروز گفت: زمانی که جامعه در شرایط نامطلوب روانی و اجتماعی قرار دارد، رونق بازار افرادی که مدعی قدرت ماورایی برای حل مشکلات مردم هستند چندان دور از انتظار نیست و حتی پیشینه‌ای تاریخی دارد چرا که ناامیدی و استیصال، دلیل اصلی گرایش افراد به این پدیده است.

جلال پیکانی ، هیئت علمی گروه فلسفه ی دانشگاه پیام نور در خصوص گرایش مردم به خرافات تشریح کرد : احتمالاً فرض ما این است که با رشد جوامع طبیعتاً باید خرافات نیز کاهش پیدا بکند. رابطه خرافات و علم، همچون رابطه آب و آتش است. تأکید بر به چالش کشیدن این فرض استوار است، به این صورت که اگر از منظر انسان شناسی تاریخی به ماجرا بنگریم درمی¬یابیم که عموم انسان ها جنبه ای مهم و موثر دارند که عبارت است از میل به راز و اسطوره.

استاد تمام فلسفه ادامه داد: این میل اغلب خود را به شکل باور و تمایل به خرافات متجلی می سازد؛ بنابراین، اولا چنین نیست که خرافات در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است، بلکه واقعیت این است که با گسترش رسانه های جمعی، نمود و بروز بیشتری پیدا کرده است. دوم اینکه، این انتظار که باید با رشد علم، میل به خرافات کاهش پیدا بکند، با آنچه از شاکله وجودی انسان می¬دانیم چندان سازگار نیست. چسبندگی آدمی به خرافات از خضوع او در برابر علم به مراتب قدرتمندتر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.