به گزارش آوای تبریز، مصطفی وحیدزاده عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: میزان تولید تراکتور در این شرکت در ۶ ماه نخست سال به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسید و تا پایان سال به ۴۰ هزار دستگاه می رسد.
وی با بیان اینکه هر دستگاه تراکتور فرسوده سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت مصرف می کند، گفت: این درحالی است که تراکتور نو با فرض یک هزار ساعت کار در سال، ۹ هزار لیتر گازوییل مصرف می کند که ۲۷۰۰ لیتر کمتر از تراکتورهای فرسوده است.
وحید زاده اعلام کرد: در حال حاضر ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور در مزارع کشور فعال است که از این تعداد حدود ۵۰ درصد فرسوده بوده و بالای ۱۳ سال عمر دارند.
وی ادامه داد: اگر میزان سوخت اضافی مصرفی را در تعداد تراکتورهای فرسوده ضرب کنیم رقم بسیار بالا و قابل توجهی به دست می آید که حدود ۱۰ هزار همت می شود.
وحیدزاده گفت: با این رقم می توان ۵۰ هزار دستگاه تراکتور به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار داد که همکاری دولت، بهینه سازی مصرف سوخت و جهاد کشاورزی در این زمینه الزامی است.
افزایش ۳۰ درصدی صادرات تراکتور
مدیر عامل گروه تراکتورسازی ایران با بیان اینکه این گروه امسال در میان گروه های بزرگ خودرویی به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد، افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه به ارزش ۳۲ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادرات کردیم و در ۶ ماهه نخست امسال نیز یکهزار و ۵۰۰ دستگاه به ارزش ۲۲ میلیون دلار صادرات اتفاق افتاد که ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وحیدزاده گفت: قیمت تراکتورهای صادراتی حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت داخلی است.
سود کمتر و عدم تحمیل هزینه اضافی به کشاورزان راهبرد اصلی تراکتورسازی است
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، گفت: روی خطی حرکت می کنیم که ضرر نکنیم و کشاورز هم متحمل هزینه اضافی نشود.
وحیدزاده افزود: ۸۵ درصد قیمت محصول تمام شده مربوط به مواد اولیه و قطعات و ۱۵ درصد سایر هزینه هاست و گروه سعی کرده به رغم مجوز برای افزایش قیمت ۱۷ درصدی، تنها ۱۱ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی بیان کرد: سعی کرده ایم این اختلاف را از محل افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها پر کنیم و پوشش دهیم اما قیمت ماشین آلات هر روز بالا می رود و سود ۱۰درصدی در اقتصاد توجیه ندارد.
مذاکره برای تولید خودروی شاسی بلند و ون در گروه ادامه دارد
وحیدزاده به برنامه های توسعه ای این گروه اشاره کرد و گفت: برای تولید خودروی شاسی بلند در این گروه، سهام ۸۰ به ۲۰ را پیشنهاد داده ایم و در حال مذاکره ایم.
وی ادامه داد: این خودرو در حال حاضر برای مصرف عموم ارایه نشده است و در برخی ارگان ها مصرف می شود که در اصفهان تولید می شود.
وی افزود: امسال همچنین پس از افتتاح خط تولید کامیونت به دست رییس جمهور در خردادماه، تولید ۵۰۰ دستگاه را برنامه ریزی کرده ایم و طبق برنامه جلو می رویم و برای سال آینده ۲ هزار دستگاه هدف گذاری شده است.
وحیدزاده گفت: روی ۲ محصول جدید هم کار می کنیم و تولید ون مورد نیاز سرویس مدارس و ادارات را هم در برنامه قرار داده ایم که نیمه دوم سال آینده خط تولید آن راه اندازی می شود.
راه اندازی خط تولید تراکتور در ۲ کشور در مراحل پایانی است
وحیدزاده گفت: تراکتورسازی در ۲ کشور ونزوئلا و تاجیکستان خط تولید دارد و راه اندازی خط تولید در ۲ کشور آسیایی دیگر نیز در مراحل پایانی است.
وی افزود: ۹۲ درصد قطعات تراکتور داخلی بوده و هشت درصد دیگر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید داخلی از خارج تامین می کنیم.
تسهیلات اعلامی رییس جمهور عملی نشده است
مدیر بازاریابی و فروش تراکتورسازی گفت: متاسفانه تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد ریالی اعلام شده از سوی رییس جمهور عملی نشده است.
ناصر قربانیان گفت: گروه بخشنامه فروش تسهیلاتی را اعلام کرده که شامل تراکتورهای سبک و زراعی است اما بانک ها تاکنون اقدامی نکرده اند.
وی ادامه داد: امسال چهار درصد اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده که رقم بسیار پایینی است.
قربانیان به صادرات تراکتور با ۲ برابر قیمت داخلی اشاره کرد و گفت: بازار عراق و افغانستان دست ماست و ۷۰ تا ۸۰درصد نیاز این کشورها را تامین می کنیم.
گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با هفت شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در سنندج و ارومیه فعال بوده و با حدود پنج دهه فعالیت در زمینه تولید تراکتور، در عرصه تولید ۷۱ نوع انواع موتور در بخش های کشاورزی، صنعتی و خودرو فعالیت دارد.
گروه صنعتی تراکتورسازی ایران امسال در بین ۵۵۰ مجموعه فعال در حوزه صادرات کشور به عنوان صادر کننده ممتاز ملی و در گروه خودرویی نیز به عنوان برترین صادرکننده انتخاب و تجلیل شد.
ثبت دیدگاه