به گزارش آوای تبریز، علیرضا نوین ،با اشاره به ناترازی برق در استان خبر داد و گفت: در استان دو هزار مگاوات کمبود برق داریم .
وی عنوان کرد: در بیست سال گذشته هیچ گونه اقدامی جهت توسعه و احداث زیر ساخت های برق انجام نشده است.
وی ادامه داد: اصفهان دو برابر استان ما برق تولید می کند.
وی در خصوص اولویت بندی و هدفگذاری پروژه های عمرانی در استان چنین گفت: در کشور از کلنگزنی بعضی از پروژه ها نزدیک ۳۰ سال میگذرد، ولی متاسفانه به همان صورت نیمهکاره و ناتمام رها شده اند.که در مجموع 65 هزار پروژه نیمه تمام در کل کشور وجود دارد.
وی با اشاره به اولویت بندی پروژه های ملی مربوط به استان، اهم موارد را به این شرح مورد تأکید قرار داد: جاده ترانزیت تبریز، راه آهن ، شبکه آبرسانی تبریز از رود ارس، احیای دریاچه ارومیه،هزینه کرد درآمد مس سونگون و معدن اندریان در استان، برطرفنمودن ناترازی برق استان، فاز یک تصفیه خانه ی تبریز از جمله اولویت بندی های پروژه های ملی عمرانی است.
وی در خصوص جاده تبریز- بازرگان گفت: این جاده یکی از نزدیک ترین جاده ها برای ترانزیت کالا به اروپا است. باید این پروژه از مرحله ی شعار درمانی و گفتاردرمانی خارج شده و اجرایی شود.
آذربایجان در بن بست جاده ای قرار دارد
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : آذربایجان با این شرایطجاده ای، در یک بن بست قرار گرفته است.
نوین در خصوص وضعیت راه های روستایی گفت : راه هایروستایی با کمبود هایی مواجه هستند .
وی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ۲ هزار روستا وجود دارد که بهترین فرصت برای توریسم و گردشگری می باشد اما به دلیل مشکلات جاده ای و … این فرصت ها را از دست داده ایم.
وی با اشاره به راه آهن تبریز تشرح کرد : این پروژه به صورت عجلهای تا ایستگاه خاوران افتتاح شد، ولی اکنون نصفکاره مانده است. قرار بود این راه آهن، راه ریلی تبریز – اروپا باشد که هیچ کدام از این ها انجام نشده است .
وی در خصوص آب شرب تبریز گفت: آبرسانی از ارس به تبریزآغاز شده است و ۲۶ الی ۳۰ کیلومتر آن پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: مقرر شده است طلب جمهوری اسلامی از جمهوری آذربایجان به این پروژه اختصاص داده شود .
دریاچه ارومیه در حال مرگ است
نوین گفت : دریاچه ارومیه با بارش های امسال نفس می کشد که این نعمت خدادادی است، اما وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب نیست و دریاچه در حال مرگ است.
وی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر دومین دریاچه شور دنیا وضعیت بهتری پیدا کرده، ولی با تغییر وضعیت بارندگی، ممکن است شرایط تغییر بکند. وی بیان کرد: ۳۰۰ سد خاکی و بتنی برای احیای این دریاچه زده شده است ولی درمسیر آب دزدی انجام می شود که باعث وضعیت فعلی دریاچه شده است.
وی افزود : اگر بتوانیم مسیر انتقال آب رود ارس به تبریز را طوری طراحی کنیم که از حوالی شبستر عبور کند ، آنگاه می توانیم از آب ارس برای احیای دریاچه ارومیه استفاده کنیم.
وی تاکید کرد : اگر بتوانیم درآمد حاصل از مس سونگون و معدن طلای اندریان را به استان بازگردانیم می توانیم از این طریق تحولات بزرگی را در استان رقم بزنیم.
ثبت دیدگاه