افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 5 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5413 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 46×
  • دسترسی برای همه، مناسب‌سازی حرف دل همه!
    ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
    شناسه : 11238
    9
    نگاه به دسترس‌پذیری در جامعه و بسط و توسعه خدمات زیربنایی، به عنوان یک حق، نه یک ارفاق یا امتیاز، نیاز به اهتمام و اقدام جدی و ارزیابی و نظارت دقیق دارد.
    نویسنده : جواد آهنگری منبع : فارس
    پ
    پ

     به گزارش آوای تبریز، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مدیران و ارائه راه حل‌های منطقی در زمینه مناسب سازی و تسهیل دسترسی و پیگیری‌های مستمر و هدفمند در ایجاد فرصت‌های برابر، از راهکارهای مهم و موثر در ارتقاء کیفیت زندگی و به عنوان یکی از ملزومات دستیابی به توسعه پایدار و متوازن در جامعه به شمار می آید.

    * شیب و شتاب مناسب‌سازی کند است

    در این مقال و مجال، مقصود و منظور پرداختن علمی و فنی به حیطه مناسب‌سازی و برنامه‌های پیرامونی نیست. تاکنون آنچه در فرآیند برنامه‌ریزی شهری بیشتر مدنظر بوده، بحث مناسب‌سازی محیط شهری و اداری است. این امر مدت زمان مدیدی است که در دستور کار جلسات ستادی و کمیته‌های فرعی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

    صورتجلسات، اظهارنظرها و گفت‌وگوهای مفصل و حکایت‌های دنباله‌دار ستادهای مناس‌سازی که شاید هر روز یکی دو مورد از اخبار آن روی خروجی پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها قابل مشاهده است.

    البته اینکه جلسات بطور مرتب برگزار می‌شود کم و بیش جای شکر دارد، ولی چقدر با حضور اعضای اصلی و با دستور جلسات جامع تشکیل می‌شود و پیگیری‌های جدی و عملی صورت می‌گیرد، اظهارنظر با دست‌اندرکاران امر است و در نهایت اظهار رضایتی که از مراعات، تامین، تضمین و برخورداری همگانی برای تمام شهروندان به دنبال خواهد داشت.

    مهم اینکه به نظر می‌رسد با این همه قوانین، جلسات و نشست‌ها، بطور کلی شیب و شتاب مناسب‌سازی کند است و آنطور که باید و شاید، گام‌های بلند و موثرتری برداشته نمی شود. کاش چنین تلقی نشود که برگزاری چنین نشست‌هایی، بیشتر به خاطر رفع تکلیف باشد!

    با وجود تمام تلاش‌ها و قوانین الزام آور که کم هم نیستند، لازم است دست ‌اندرکاران امر از خودشان و کارشناسان ذی‌ربط بپرسند: خروجی این تصمیمات در ساخت و سازهای استاندارد، اماکن اداری و غیراداری، مجتمع‌های درمانی و بهداشتی، حمل و نقل‌های عمومی و معابر، دسترسی به اطلاعات و فن آوری‌های جدید، فرصت‌های شغلی و آگاهی های عمومی و ….  چقدر محسوس است و نتیجه بخش!

    و صد البته که با این نسخه های پیچیده شده عریض و طویل  و با ساز ناکوک زیرساخت‌ها، راه دور و درازی خواهیم داشت، بطور یقین!

    * لزوم بازطراحی راهکارهای مرتبط در همه اشکال و مظاهر

    این چند سطر مقدمه،  شاید تلنگری باشد و نگاه ها و توجه‌ها را بیشتر به سمت راه حل‌های تحقق پذیری دسترسی همگانی، بازنگری و بازطراحی راهکارهای مرتبط،  در همه اشکال و مظاهر آن سوق دهد.

    به هرحال وقتی با رفت و آمدهای روزانه و مشاهده ده‌ها صحنه از مواردی که هر یک از ما به نوعی در معابر عمومی با آن مواجه هستیم، احساس می شود مناسب سازی محیط شهری و برابرسازی فرصت‌ها، در کل زیاد جدی گرفته نمی شود؛ با کم و بیش تلاش‌هایی که به صورت طبیعی با نگرش مدیریت‌های ارشد استانی، به تناسب در استان های مختلف متفاوت خواهد بود و لازم است زمینه بهتر و هماهنگ تری برای تحقق ابتدایی‌ترین و اساسی ترین موارد حقوق شهروندی و دستر‌س‌پذیری در مسیر خدمت رسانی مطلوب و روان برداشته شود…

    از سوی دیگر وقتی صحبت از مناسب‌سازی می‌شود بلافاصله همه فکرها و ذهن‌ها، به سمت افراد دارای معلولیت سوق پیدا می‌کند، در صورتی که با توجه به اینکه جامعه ما به سمت میانسالی می رود و افزایش رشد نرخ سالمندی، ایجاب می‌کند سازگارسازی محیط با شرایط خاص سالمندان نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در اذهان طراحان شهری برای ایجاد فضاهای مناسب به مرحله تعیین برسد.

    بی‌تردید تغییر ساختارهای موجود برای تسهیل استفاده سالمندان پرهزینه است و اگر نیازهای آنان در مراحل برنامه ریزی و طراحی پیش‌بینی شده و همه متغیرهای مهم، قبل از شروع ساخت در نظر گرفته شده باشد، هزینه‌ها را می‌توان تا حد زیادی پس‌انداز کرد.

    شهـر، نامهربـان با معلـولان

    *  ضرورت مطالبه گری اجتماعی

    از طرف دیگر، یکی از مهم‌ترین شعارهای محوری و وعده های انسان دوستانه در طول سال‌های اخیر، قوانین برخورداری از حقوق برابر شهروندی و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و سالمندان است، ولی متاسفانه با فقدان اجرای برنام‌ریزی درست و اصولی مناسب سازی، در مقام عمل مشاهده می‌کنیم که تا رسیدن به نقطه ایده آل و نتایج محسوس و مطلوب، فاصله معنی داری مشاهده می شود و این امر بیش از همه مطالبه گری اجتماعی و عمومی می طلبد تا با سازوکار لازم و تدوین برنامه عملیاتی و جهادی نسبت به جبران عقب‌ماندگی‌ها اهتمام و اقدام کرد.

    * نقش مهم رسانه‌ها در تحقق حقوق شهروندی و دسترس‌پذیری

    بین پارانتز آنچه در این میان باید یادآور شد، اهمیت همراهی اهالی قلم و رسانه است که می توانند زمینه و بستر مناسب و برجسته در این رویکرد ایفا کنند.

    نمایندگان فعال و پویای رسانه‌های گروهی با پرسشگری و  مطالبه گری جدی و همچنین شناسایی، پیگیری و آگاه‌سازی همگانی و الزامات تنیده در آن،  نقش مهمی در تجلی حقوق شهروندی و دسترس‌پذیری همگانی دارند.

    * سرعت رشد نرخ سالمندی، از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک تر است !

    براساس آمارهای موجود، در حال حاضر پیش‌بینی می.شود، حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را به نوعی افراد دارای معلولیت و سالمندان تشکیل دهند که متاسفانه در آینده ای نه چندان دور، شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه خواهیم بود . با اینکه زنگ بحران و خطر آن از سال.های دور به صدا درآمده  است،  این امر اقتضا می کند تا بدون فوت وقت و با اقدام آنی، این قشر از جامعه را  به عنوان بخشی از شهروندان جامعه، در برنامه ریزی ها و مدیریت شهری مورد لحاظ و توجه جدی قرار داد.

    سرعت رشد نرخ سالمندی، از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک‌تر است و اگر از امروز یا حتی سال‌های قبل نیز به فکر اصلاح رویه‌ها بوده باشیم، باز خیلی خیلی دیر است و شاید آیندگان تصویر مثبتی از اقدام های به موقع و زیربنایی دست‌اندرکاران امر در عرصه ها و عصرهای گذشته نداشته باشند.

    بی‌تردید تمامی تفاسیر، طرح ها، فعالیت های مبتنی بر قوانین و آیین نامه های مناسب‌سازی در یک صفت اساسی دارای هم پوشانی بوده و مشترکند و آن هم مفهوم مساوی سازی فرصت ها و تسهیل دسترسی با تاکید بر حقوق شهروندی است.

    شهر از حال سالمندان بی خبر است

    * پیگیری برنامه‌های هوشمند، هدفمند و دسترسی ایمن بر خدمات

    براساس تعاریف و اظهارنظرهای موجود، تلفیق یا یکپارچه سازی اجتماعی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان، به دنبال جامعه ای است که تمام افراد در کنار هم زندگی کنند و این امر در مسیر ایجاد محیط های بدون مانع و تسهیل دسترسی برای همه، برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه مهم بوده و همراه با رضایتمندی تمام اقشار جامعه از امکانات شهری یکی از راهکارهای اساسی در ارتقای کیفیت زندگی است.

    مفهوم مناسب سازی، اخیرا دامنه شمول بیشتری پیدا کرده و سطح دسترسی افراد به تمامی امکانات شهری را گسترده تر کرده است که این امر ضرورت تعامل بیشتر و هم افزایی دستگاه های متولی و اجرایی را در این مسیر انکارناپذیر می نماید و لازم است متولیان توسعه شهری، فراتر از یک نگاه اداری،  با کارآمدی و احساس مسؤولیت بیشتر و ارایه برنامه های هوشمند و هدفمند، دسترسی ایمن بر خدمات را برای افراد دارای محدودیت حرکتی، سالمندان عزیز و دیگر افراد کم توان،  مورد توجه قرار دهند. 

    رویکرد و نگاهی جدید که بطور طبیعی، تحولی مثبت را در دستیابی، به شهری مطلوب و متناسب برای همه شهروندان فراهم می آورد.

    ” دسترسی برای همه و همواره ” یک ضرورت است

    نیک می‌دانیم که “دسترسی برای همه و همواره” دیگر شعار تشریفاتی و لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است و حتی در این مسیر اگر صرف نگاهمان،  فقط به حوزه مناسب سازی شهری و اداری باشد، باز به بیراهه رفته‌ایم .

    دسترس‌پذیری به ارتباطات و اطلاعات و برنامه ها، از دسترسی به خدمات مختلف گرفته، رسانه های ارتباطی، تامین خدمات درمانی و توانبخشی جسمی و روانی تا کارآفرینی و اشتغال، آموزشی و فرهنگی، دسترسی آسان به فناوری های جدید و ابزار و تجهیزات کمکی و ارتقای آگاهی های عمومی و در نهایت دسترسی به فرایند برابرسازی فرصت ها در کلیه گستره‌های جامعه و ساختن دنیایی که در آن نیازهای همه افراد در نظر گرفته شده و در نهایت تمرکز اصلی در راستای حرکت رو به جلو جامعه،  از جمله محورها و شاخص های جدایی‌ناپذیر و پیش روی  حقوق بنیادین و شهروندی  است.  

    افزون بر این  تلاش برای  فعال سازی نهضت مناسب سازی و  برچیدن موانع نگرشی،  فیزیکی و ارتباطی و دستیابی به اهداف ضروری حیاتی با رویکرد “دسترسی برای همه”  چشم انداز روشنی است که می تواند حق مشارکت فعالانه و زندگی معمولی در شهر را برای گروه وسیع اجتماعی فراهم آورد و همسان سازی های مناسبی را در راستای خدمت به گروه های هدف دربرداشته و افزایش رضایتمندی را تا حدودی تحقق ببخشد.

    طبیعی است که در این میان لازم است وزارتخانه مهم کشور،  در همراهی تنگاتنگ و همگرایی بیشتر با سازمان بهزیستی کشور، ضمن برنامه‌ریزی، نظارت و پیگیری‌های جدی و منسجم، توام با هم افزایی و همکاری فرابخشی دیگر وزارتخانه‌های دخیل و سازمان های دولتی و غیردولتی و تشکل‌های افراد دارای معلولیت، سالمندان و دیگر مراکز و صاحبان فکر و اندیشه، به شکلی فراگیر و منطبق بر ضوابط و استانداردها، با رویکرد تقویت تعامل اجتماعی و طراحی همه شمول، نقش پررنگ تری ایفا کنند.

    * سخن و کلام آخر

    … و اما بحث آخر و مهم اینکه ایجاد شرایط “به زیستن ”  با جریان سازی و جاری سازی سیاست های کلی ،  نیازمند تبیین، آموزش و فرهنگ سازی و ترویج سیاست یکپارچه سازی بهبود قابلیت و تسهیل دسترسی برای همه است. 

    نه در آستانه هفته سالمندان قرار داریم و نه هفته افراد دارای معلولیت و نه هیچ روز و هفته مناسبتی دیگر..  و این یعنی آنکه موضوع و بحث مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی و اصلاح ساختارها به منظور مطابق سازی با نیازها و سازگاری امکانات و  ارتقای آگاهی های عمومی و …، چیزی نیست که به روز و مناسبتی ختم شود و به هفته خاصی مرتبط باشد و در این مناسبت ها، تبلیغاتی انجام شود و ترتیب یکی دو  مصاحبه ،  برگزاری همایش و … دیگر هیچ!

     نگاه به دسترس‌پذیری در جامعه و بسط و توسعه خدمات زیربنایی، به عنوان یک حق، نه یک ارفاق یا امتیاز،  نیاز به اهتمام و اقدام جدی و عملی و ارزیابی و نظارت دقیق دارد و دست‌اندرکاران امر، هر کدام بنابه وظایف ذاتی و مسئولیت اجتماعی باید با احساس مسؤولیت بیشتر و در راس اولویت‌های کاری، به این مقوله توجه ویژه معطوف داشته باشند و با کاربست دقیق و خلاقانه،  پرونده اجرایی و پیگیری فوری و سریع این مهم را، تا رسیدن به نقطه مطلوب و شرایط رعایت استانداردهای حداقلی و استیفای کامل حقوق شهروندان، همچنان در روی میز کاری روزانه، مورد لحاظ و اقدام و عمل قرار دهند.

    * لزوم تعیین روزشمار، برای دریافت پایان کار دسترس‌پذیری

    بدیهی است با تطبیق موارد مذکور، همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط و متولی حقوق شهروندی، ملزم خواهند بود  به تهیه و تنظیم تقویم اجرایی و تعیین روز شمار واقعی برای دریافت پایان کار دسترس.پذیری همگانی  و حقوق بنیادین شهروندی و در نهایت در یک فرصت و زمان‌بندی مشخص، امیدوار باشیم و بتوانیم جشن پایان مناسب سازی و دسترس پذیری را در زمان مقرر و  به هنگام،  شاهد باشیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.