آغاز آموزش یا پایان سلامت دانش‌آموز؟
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰
شناسه : 24615
0
تغییر ساعت آغاز مدارس به ۶ صبح، اگرچه ممکن است در نگاه اول برای نظم‌بخشی بیشتر یا استفاده بهینه از زمان روزانه توجیه‌پذیر به‌نظر برسد، اما در عمل با پیامدهای جدی جسمی، روانی و آموزشی برای دانش‌آموزان همراه است. این تصمیم نه تنها با الگوی طبیعی خواب نوجوانان در تضاد است، بلکه بازده یادگیری را کاهش داده و سلامت روانی آن‌ها را تهدید می‌کند.
نویسنده : پریسا رضاپور منبع : یازاکو
پ
پ

به گزارش آوای تبریز، بر اساس پژوهش‌های علمی، نوجوانان به‌طور طبیعی تمایل دارند دیرتر بخوابند و دیرتر بیدار شوند. تحمیل بیدار شدن در ساعات بسیار زودهنگام، با اختلال خواب، کاهش تمرکز، خستگی مزمن و حتی افسردگی همراه است. آیا می‌توان از دانش‌آموزی که پیش از طلوع آفتاب از خواب بیدار شده، انتظار یادگیری مؤثر و مشارکت فعال در کلاس را داشت؟

از سوی دیگر، این برنامه زمانی فشار بیشتری بر خانواده‌ها وارد می‌کند. والدین مجبور به تغییر برنامه کاری خود می‌شوند، و در مناطقی که حمل‌ونقل عمومی مناسب وجود ندارد، مسائل ایمنی نیز افزایش می‌یابد.

آموزش باید بر پایه اصول انسانی، علمی و روان‌شناختی استوار باشد، نه صرفاً بر مبنای شعارهایی نظیر «سحرخیز باش تا کامروا شوی». بهره‌وری آموزشی در گرو خواب کافی، تغذیه مناسب، و حضور هوشیار دانش‌آموز در کلاس است، نه زود بیدار شدن به هر قیمتی.

بهتر است مسئولان آموزش‌و‌پرورش به جای تصمیمات شتاب‌زده، با بهره‌گیری از نظر کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت، سلامت و روانشناسی کودک و نوجوان، تصمیماتی اتخاذ کنند که هم با نیازهای زیستی دانش‌آموزان هماهنگ باشد و هم بازدهی نظام آموزشی را افزایش دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.