افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 27 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 5548 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 46×
  • شکایت پایگاه میراث جهانی بازار تبریز از رستوران متخلف
    ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
    شناسه : 8552
    9
    به دنبال حواشی ایجاد شده توسط یک رستوران جدیدالاحداث در محدوده بازار تبریز، پیگیری ها حاکی از طرح دعوی پایگاه میراث جهانی بازار تبریز بر علیه این واحد است.
    نویسنده : علی بابایی منبع : اختصاصی
    پ
    پ

    به گزارش آوای تبریز، هفته گذشته، بازار تبریز شاهد افتتاح یک کافه رستوران واقع در سرای حسین میانی، با حضور مسئولین استانی و شهری بود.

    در نگاه اول، این افتتاحیه، حاکی از خبری خوب برای رونق گردشگری و ارائه خدمات به بازدیدکنندگان از بازار تاریخی تبریز به‌نظر می‌رسید اما متاسفانه با کمی تأمل، شاهد سهل‌انکاری هایی در تاسیس این رستوران بودیم که افکار عمومی را به سمت خود برانگیخته کرد.

    آن‌طور که پیداست، علی‌رغم سرمایه گذاری کلان برای تاسیس این رستوران، متاسفانه ضوابط و مقررات محور تاریخی بازار تبریز در معماری آن رعایت نشده است؛ به گونه ای که متریال و رنگ های استفاده شده در نمای آن، ظاهری نامأنوس و ناسازگار با بافت بازار تاریخی داشته و در همان نگاه اول همانند وصله ای ناجور بر تن بازار تبریز دیده می‌شود.

    علاوه بر آن، آنچه که موجب نگرانی اصلی شهروندان به ویژه دوستداران میراث فرهنگی شده است، نصب آسانسور کابین‌دار در داخل این واحد است که مشخص نیست مالک آن با چه توجیح و مجوزی اقدام به چنین کاری کرده است.

    بر همین اساس، آوای تبریز در گفتگو با ناصر زوّاری، سرپرست پایگاه میراث جهانی بازار تبریز به بررسی این موضوع پرداخته است.

    زوّاری در تشریح جزئیات این موضوع گفت: سرمایه گذاری و احداث چنین رستورانی در قلب بازار تاریخی تبریز مایه خرسندی و مباهات است چرا که علاوه بر جنبه توریست پذیری و خدماتی آن، موجبات جلوگیری از تخریب این قسمت از بازار را فراهم آورده است.

    وی افزود: محل کنونی رستوران چاپاری واقع در سرای حسین میانی، سال ها بصورت متروکه و بلااستفاده مانده بود و به مأمنی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی بدل شده بود. همچنین رطوبت ناشی از بلااستفاده ماندن این محل موجب آسیب رسیدن به بافت سازه ای این مکان می‌شد.

    او ادامه داد: متاسفانه پس از صدور پروانه ساخت، پیمانکار این پروژه نسبت به رعایت ضوابط در برخی مراحل کار توجهی نداشته و علی‌رغم صدور سه مرتبه اخطاریه جهت رعایت قوانین، به کار خود ادامه داد که در نهایت پایگاه جهانی بازار تبریز اقدام به شکایت و طرح دعوی بر علیه این رستوران کرد.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در تشریح موارد تخلف صورت گرفته گفت: پنجره ها و متریال های مورد استفاده در آن ناسازگار با بافت بازار بوده و لازم است که نسبت به اصلاح آنها اقدام شود. همچنین سایه بان های نصب شده نیز بایستی اصلاح و یا برچیده شوند.

    او در رابطه با تغییرات داخلی این رستوران نیز گفت: این تغییرات از بابت سازه ای مشکلی نداشته و تخریبی صورت نگرفته است اما کاشی‌کاری های داخلی آن جای بحث دارد و بهتر بود بدین صورت اجرا نشود.

    زوّار درباره نگرانی افکار عمومی از بابت آسانسور نصب شده در داخل این رستوران نیز گفت: متاسفانه مالک خودسرانه اقدام به نصب آسانسور کرده و ما نیز اطلاعی از این موضوع نداشتیم اما بر اساس بررسی های صورت گرفته، آسانسور نصب شده از نوع هیدرولیکی بوده و لرزه و آسیبی به سازه بنا وارد نمی‌کند.

    او همچنین تاکید کرد که این موضوع، خللی در رابطه با ثبت جهانی بازار تبریز نداشته و هیچ خطری خروج بازار تبریز از ثبت جهانی را تهدید نمی‌کند.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در خاتمه ضمن گله‌مندی از عدم مشاوره پیمانکاران و سرمایه‌گذاران با کارشناسان میراث فرهنگی در چنین پروژه هایی گفت: این پروژه زنگ خطری برای ما بود که در انتخاب پیمانکاران و مشاوران طرح دقت نظر بیشتری به خرج دهیم و بر اساس تصمیم گیری هایی صورت گرفته؛ بعد از این صرفا پیمانکاران دارای گرید مرمت اجازه فعالیت در داخل محدوده بازار تاریخی تبریز را خواهند داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.