لزوم ممنوعیت نصب داربست و بنر در تبریز/ ادارات دولتی بزرگترین مروجان بنر‌های مناسبتی
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
شناسه : 4584
6
عضو هیئت مدیره خانه محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: خطر سقوط داربست و بنر نصب شده بر روی شهروندان و وسایل نقلیه، خدشه به سیما و منظر شهری، آلودگی بصری و هرج و مرج در فضای اطلاع رسانی شهری ، دلایل کافی و محکمی ست که مسئولین و مردم را به محدود کردن تولید و نصب بنر و داربست در تبریز مجاب کند، برای نیل به این هدف استفاده از تجارب ملی و بین المللی را پیشنهاد میکنیم.
منبع : آذرانجمن
پ
پ

به گزارش آوای تبریز،نصب بنر برای انواع و اقسام مراسمات، مناسبت‌ها و تبریکات از جمله فرهنگ های اشتباهی است که در تبریز و کشور رواج گسترده ای دارد. در و دیوار و پیاده روی شهر به بهانه های گوناگون به اشغال بنرهای چند متری در آمده و بینندگان را مجبور به تماشای این بنرها می کند.

این فرهنگ غلط مدتهاست مورد انتقاد اهالی فرهنگ و رسانه قرار گرفته، همچنین مسئولین نیز گاه و بی گاه از لزوم حذف این بنر ها می‌گویند، اما ظاهرا ادارات دولتی صرف نظر از بحث مالی خود بزرگترین مروجان این فرهنگ اشتباه هستند.

به همین دلیل علاوه بر اینکه امروزه بسیاری از کارشناسان وجود این بنر‌ها را در سطح شهر چندان کارآمد نمی‌بینند، بلکه معتقد هستند که این رویه غلط باعث آسیب رسانی به چهره شهر، مزاحمت برای شهروندان و همچنین محیط زیست می‌شود.

مجید رحمانی، عضو هیئت مدیره «خانه محیط زیست آذربایجان شرقی» در گفتگویی با آذرانجمن در این مورد می‌گوید: در شهر تبریز تا حدودی بنرها جایگزین تمامی روش‌هایی دیگر اطلاع رسانی شده‌اند و از شهرداری گرفته تا تمام ادارات دولتی و شرکت های خصوصی از این روش استفاده می‌کنند. بدون اینکه حتی توجه‌ای به خلاقیت در این نوع تبلیغ باشند، بصورت عادت وار این بنرها را در سراسر نقاط شهر بدون هیچ محدودیتی نصب می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در تبریز برای هرچیز ضروری و غیرلازم بنر تهیه می‌کنیم. بدون توجه به اثربخشی آن، حتی شاهد هستیم که برخی افراد با نادیده گرفتن سایر روش‌های تبلیغات، به چاپ و نصب بنر تبلیغاتی اکتفا میکنند.

وی در خصوص معایب استفاده از بنر تبلیغاتی می‌افزاید: در بحث طراحی این بنر ها کلی ایرادات موجود است. امروزه کسی به راحتی با یک تایپ و فتوشاپ ساده بنری تهیه می‌کند و در سطح شهر تبریز به نمایش گذاشته و علاوه بر آسیب به منظر عمومی شهر، باعث افزایش زباله های شیمیایی و آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه نصبیات این بنرها نیز مناسب نیست، اظهار می‌کند: شاهدیم که بنرهای چاپ شده، تحویل پیمانکاران داربست‌کار میگردد و آنها هم با روشهای دلبخواه خود اماکنی را برای نصب بنر انتخاب می‌کنند، که این کار نه دغدغه‌مندانه و نه تخصصیست. در اکثر موارد هم به نکات ایمنی توجه نمی‌شود و فقط به ایستایی سازه توجه میکنند.

این فعال اجتماعی، می‌گوید: در سال های گذشته بعضا شاهد بودیم که به المان‌های شهری هم داربست می‌بندند و یا با نصب بنر بر روی درخت ها به آنها آسیب می‌رسانند و بعضا مسیری که این بنرها نصب شده مانع تردد شهروندان می‌شود و همه این عوامل موجب مزاحمت و ایجاد آلودگی بصری در شهر می‌شود.

رحمانی بیان می‌کند: راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند بر کاهش تعداد تولید بنر بیانجامد و یا با استفاده از روش مصرف دوباره، بنرها سریعا بعد از استفاده تبلیغاتی به زباله گاه انتقال نیابد.

وی در مورد روشهای کنترل تولید بنرهای زاید خاطرنشان می‌کند: بیشترین استفاده از بنر توسط ادارات و نهاد های دولتی صورت می‌گیرد و نکته قابل توجه، تولید بنرهای مناسبتی و زمان دار است که بنام بنرهای یکبار مصرف از آنها یاد می‌شود. برای کاهش این بنرها پیشنهاد می‌شود که حتی الامکان از ذکر تاریخ در بنرها خودداری شود تا به کرات قابل استفاده باشند. در مرحله بعدی که بنر از نظر موضوعیت غیرقابل استفاده شد میتوان در اشکال دیگر از آنها بهره برد، با توجه به اینکه جنس بنرها پی وی سی هست به همین دلیل و بخاطر مقاوم بودن آنها، میتوان بعنوان روکش در انبارداری و یا زیرانداز چادر و یا روشهای خلاقانه دیگر از آنها بهره برد. بدینگونه فاصله تولید بنر تا زباله گاه را بیشتر و بیشتر خواهیم کرد و آسیب کمتری به محیط زیست وارد خواهد شد.

وی افزود: روشی که می‌توانیم در بازیافت بنرها مورد استفاده قرار دهیم شناسایی واحدها و مراکزیست که از بنرهای دست دوم برای مقاصدی که ذکر شد می‌توانند استفاده کنند و اهدای بنرهای تاریخ گذشته را به آنان است؛ در این راستا شرکت های تبلیغاتی می‌توانند نقش رابط و مشاور را در این خصوص بازی کنند. مورد دیگر که شرکتهای تبلیغاتی و طراحان می‌توانند از آسیبرسانی بیشتر به محیط زیست جلوگیری کنند؛ علاوه بر ارایه مشاوره مناسب به کارفرمایان ، دقت در طراحی برای کاهش استفاده از رنگ در طرح بنرهاست که از آلودگی هوا و خاک توسط مواد شیمیایی موجود در رنگها پیشگیری خواهند کرد.

مسئول بخش هنر خانه محیط زیست در خصوص رویه تبلیغات در روابط عمومی ‌ها میگوید: اشتباه رایج این است که سازمان ها به غلط فکر می‌کنند که روابط عمومی‌ یعنی تبلیغات، در حالی که تبلیغات یک تخصص است و تعداد زیادی فرد و شرکت تخصصی در این مورد فعالیت میکنند که با دریافت خدمات از این شرکت های تبلیغاتی و رسانه‌ها می‌تواند با مشاوره‌های حرفه‌ای باعث کاهش و حتی ممانعت از این رویه غلط

شد. به همین دلیل همکاری روابط عمومی های سازمان‌ها با آژانس‌های تبلیغاتی و رسانه‌ها یک ضروریت اجتناب ناپذیر در بحث اطلاع رسانی محسوب می‌شود.

رحمانی در پایان گفت: خطر سقوط داربست و بنر نصب شده بر روی شهروندان و وسایل نقلیه، خدشه به سیما و منظر شهری، آلودگی بصری و هرج و مرج در فضای اطلاع رسانی شهری ، دلایل کافی و محکمی ست که مسئولین و مردم را به محدود کردن تولید و نصب بنر و داربست در تبریز مجاب کند، برای نیل به این هدف استفاده از تجارب ملی و بین المللی را پیشنهاد میکنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.